Sunday, December 4, 2011

friction adalah geseran... aspherite dan suraj bhan.!

dua permukaan, apabila digelongsorkan di atas satu sama lain, walau licin manapun permukaannya, akan berhenti menggelongsor... kenapa.?

disebabkan oleh friction... bagaimana.?

oleh permukaan yang ada aspherite...!!!

kita tengok gambar nih...

permukaan simen yang licinhalus, di lihat secara mikro.

tak jelas, kan...?!

kita tengok yang nih, pulak...!

permukaan simen yang tak berapa haluslicin, dilihat secara mikro.



nampak berbijik2... kan.?

itulah aspherite, yang menyebabkan berlakunya friction.!

itu kata suraj bhan...! siapa suraj bhan.?

suraj bhan ialah seorang professor metalurgi... Professor Suraj Bhan.


*****
kenapala entri aku sejak kebelakangan nih jadi ilmiah pulak...???!!! ish.!

*****
*****
mungkin disebabkan aku suka ambik gambar dalam mode mikro. 
bila kita ambik gambar sampai ke tahap itu, maka,
tahap curiosity pun menjadi2...
orang kata : curiosity killed the cat...!!!
hahaha...
*****

ini juga gambar dalam mode mikro.

1) untuk Dino... ada jugak kaitan dengan metalurgi.!

ini rantai beskal yang duduk di sprocketnya.



...dan juga yang ini...

eh. Dino, gambar nih sensitif le. ko namakanla sendiri...!!!




*****
o. ya...
tasekM, ko nak gambar dalam mode mikro.?.

.
2) ini untuk tasekM.

bunga rumput. (bukan padi.!)...



3) ini pula untuk kak WaterLily...

fabrik seluar jean... ok.! tak, kak.? :)






.
salam.


.

5 comments:

tasekM said...

tq bro...

keh keh.

ingat padi tadi....



.

Water Lily said...

Terima kasih.

kak suka kain jeans. cantik dan selesa.

Dah 40-an ni segan dah nak sarung jeans haha!

sepa said...

mem,
welkam. :)
memang rupa padi, kan.? diaorg beradik, agaknya.
*padi, nama hensemnya - Oriza Sativa. rumput nih, boleh kot kita buh - Oriza Sepa. kahkahkah...


.
kak,
sesama. saya pulak, suka Lee. Dulu, Levi's. :)

Aku said...

Bro, melihat kepada ferum oxide yang terbentuk pada mata rantai, aku syak beskal anak ko tu dah seminggu tak berkayuh

Sejak bila lu hisap rokok ni?
Tak baik.. rokok boleh menjejaskan kesihatan dan menjejeskan.. err.. apa-apa la...

sepa said...

dino,
cer ko ke blog nih :
http://mamatyangtakcukupmetal.blogspot.com/