Sunday, December 4, 2011

loagan... berbeza dengan kolam atau tasik.!

dalam entri aku di blog lagi satu, di sini, aku ada letakkan satu foto loagan...

apa itu loagan...???!!!
apa bezanya dengan kolam atau tasik...???!!!

ok. kita tengok gambar loagan di sini, jugak.!

ini loagan...!!!

loagan ada disebut dalam artikel ini..

Tales of Loagan Bunut

ini sebahagian daripada apa yang ditulis dalam artikel tuh :-

"Legend has it that the Berawan of Loagan Bunut settled in Sungai Lelak Tinjar but moved up to the lake where fish were aplenty centuries ago."

"It is said that the Berawan’s fishing and hunting activities had resulted in the creation of the lake, which in Berawan is called loagan."

kan... ada bezanya...!!!

jika anda berada di Sarawak, dan ada orang kata, landskap yang berupa kolam atau tasik dipanggil loagan...

anda sepatutnya, boleh tersenyum...



.
salam.

8 comments:

tasekM said...

ingat nama ke_ling tadi...

sepa said...

macam nama Wolverine X-Men, kan.? :)

Aku said...

Oo.. kolam takung air... paya bukit...

sepa said...

dino,
ekceli, camnih. satu tempat, yg diguna utk aktvt, n ditgglkan yg menjadi takungan air - digelar loagan.
dlm kisah 'Tale of Loagan Bunut', loagan adalah bekas tapak melapah naga... :)

*p/s: istilah nih digunakan oleh org2 di utara swk. e.g, d miri. ada jugak loagan yg pernah juga sawah padi...

.

Kembara Insan... said...

Loagan Bunut; nama tempat kilang serta tempat aku sedang menaip skrg. Ini pula versi yg aku tau pasal Loagan Bunut sejak kat sini awal 2008 hingga skrg.
1. Loagan (lembah), bunut (pendalaman) jika digabung, lembah atau tasik pendalaman.
2. Kisah mitos org Berawan; mereka ini asalnya dari Brunei. Bermudik ke hulu, dan sampai ke tasik ini serta menetap di kawasan sini. Semasa zaman tersebut, org Berawan masih lagi dibawah jajahan kerajaan Kesultanan Brunei. Terdapat satu kisah di mana mereka mendapat kermurkaan Sultan Brunei di mana kampung mereka diserang oleh sekumpulan babi hutan. Jika dikaji secara geografi, memang sungai yang menjadi sumber air Tasik Loagan Bunut (tasik tu umpama pit sementara sebelum mengalir keluar ke Kuala Baram) adalah bersambung ke Kuala Baram/Brunei.
3. Dalam kes Sarawak, orang berawan tertinggal dalam list orang bumiputera, kenapa yer?

sepa said...

zul, tak tau pulak aku org berawan bukan bumi.! jiran aku org berawan.
tak silap aku berawan, bisaya', kayan dsbnya dlm grup orang ulu. tp rupe diaorg ala2 org filipina...

oya, dlm "malaysian nature society" punya write-up, loagan bunut adalah bekas gunung berapi...

tasekM said...

sepa,
dirimu dh kena sorok buniankah...?


.

sepa said...

duduk dlm hutan tak leh celupar.! kang kena sorok betul2, siapa susah.?!

:p