Saturday, March 31, 2012

Netbook Asus... dan sebuah harapan (part2)...


.
sambungan dari kisah ini. di sini.

.

Petang itu Azlan pulang dari kerja tepat waktu, nombor digital di handphone Nokia berangka 17:00, ketika Azlan bangkit dari kerusi bolehputar-dan-naikturun di bilik manager kilang, menuju ke pintu bilik, keluar, melewati ruangan administrasi ke pintu utama pejabat kilang, keluar, menghala ke arah kereta Toyota Hilux-Commonrail A/T yang parkir di ruang parkir di sisi kiri pejabat kilang, masuk, meletakkan beg-berisi-laptop di seat sebelah, menghidup-panaskan enjin, dan beredar, pulang ke rumah manager kilang.
.
Jam di dashboard kereta mamaparkan angka 17:05, apabila Azlan memberhentikan keretanya di hadapan pintu rumah manager kilang. Azlan mematikan radio kereta, jugak air-con dan akhirnya, gema dari enjin kereta juga hilang apabila suis kereta dimatikan. Sunyi seketika. Azlan mencapai beg-berisi-laptop yang berada di seat sebelah, membuka pintu kereta dan keluar. Dia menoleh ke arah kantin, yang hanya berjarak lebih-kurang lima puluh meter dari rumah manager kilang. Ramai orang di sana. Joko pun ada. Namun, Joko sedang berjalan menuju ke arah Azlan, sedang balik dari kantin menuju ke perumahan pekerja&staf di belakang sana, membawa bersamanya, di tangan kanan sesangkar telur dan di tangan kiri beg plastik berwarna pink-kemerahan berat-berisi.
.
Azlan berdiri diam, menunggu Joko sampai.
.
Hah.! Joko.
Sapa Azlan, apabila Joko sudah mendekat. Begitulah cara adab-sopan Azlan menegur stafnya, yang sepatutnya, assalamu’alaikum seperti semasa dia menegur sedara-mara dan rakan rapat. 
Eh. Ko off-kan tivi malam tadi.?! Tanya Azlan.
Iya.  Jawab Joko ringkas, lalu menghampiri Azlan.
Ko tengok criter tu sampai habis, tak?! Tanya Azlan lagi.
Iya. Jawab Joko, masih ringkas.

Baguslah. Menarik kan, ceritanya.
Ha-ah… Mati kedua-duanya, bos. Kenapa sich hero2 dalam ceritanya mati.?! Balas Joko disertakan dengan pertanyaan.
Errrr…. itu salah pengarah. Pengarah tak bermoral, memang cam tuh, mengecewakan.!!!

.
Oya... Semalam bos mau ceritakan tentang criter tuh...! Joko mengingatkan Azlan, sambil berposisi bersandar di dinding kereta.
Eh. Ko dah tengok sampai habis, ko sepatutnya paham jalan ceritanya. Aku... Aku tido awaaall.!!!.
Azlan memulakan langkah kaki, memusing badan, menuju ke pintu rumah manager kilang, sambil tangan menyeluk poket kanan seluar, mengeluarkan seberkas kunci.

.
Bos...!!! Saya mao tanya.!
Azlan tersentak, berhenti, memusingkan kepala dalam gerak perlahan ala-ala ‘Predator’ yang sedang mahu meninjau-mengenalpasti mangsa untuk tembakan sinar-laser terarah.
Yer... Tanyalah. Jawab Azlan dalam nada parau-basah penyanyi underground, sambil mengangkat bahu, menunduk muka, mengerut kening, dan menggolek anak mata ke atas.
Joko tergamam seketika, tergamam melihat transformasi bosnya yang tadi nampak bersopan santun bertukar berwatak seperti Arnold Schwarzeneggar dalam criter Conan-the-Barbarian, atau Conan-the-Destroyer.
.
Apa itu maksudnya bi'ar'satu'em.?!
Kenapa ko nak tau.?
Jawab Azlan dalam pertanyaan, dan bersenyum-sindir.
Minggu lepas, supervisor balik awal, katanya mao ambil uang bi'ar'satu'em lima ratus ringgit.
Ooowh, itu. Itu uang daripada perdana menteri. Diberikan kepada sesiapa yang isi borang.
Bos ada mintak.?
Tak.!
Kenapa.?
Sengaja tak mahu.!
.
Saya dengar, orang yang gajinya besar, tak dapat.! Kata Joko.
Ah.! pandai la ko. Itu syarat jeh. Ko ingat yang dapat lima ratus ringgit tu, semuanya bergaji rendah. Tidak,! Joko. Yang penting ko isi borang, tulis la apa yang patut, biasanya dapat. Ramai yang dapat. Hampir semua yang bijak-pandai isi borang mengikut keperluan syarat, dapat. Suka betul mereka, gembira. Mereka berterima kasih kepada perdana menteri, atas pemberian uang itu…
.
Azlan terdiam seketika, menarik nafas panjang, jari-jemari kanan memicit-micit dahi, tangan kiri mencekak pinggang, dan menyandarkan diri pada dinding rumah manager kilang.
.
Joko… Joko Joko Joko… Orang yang bayar cukai cam aku terkilan, Joko. Terkilan nengok uang ditabur-tabur cam tuh jeh… Ini semua gara-gara pilihan raya dah nak dekat. Gara-gara nak carik pengaruh… untuk kekal berkuasa, dan menggunakan kelebihan berkuasa…
… Ahhhhhhh…!!! Letih.! Letih aku memikirkannya.!...

Azlan memilih-milih anak kunci dari seberkas kunci yang baru dikeluarkannya dari poket, memasukkan anak-kunci yang terpilih itu, ke dalam lubang lock-pintu…
.
foto dari google

.
Usah dipikirkan, bos. Aman jak.!... Balas Joko tenang.
Errrmmm.!... Yang ko beli telur sesangkar tuh, bila nak habis makan.?! Mau 2 bulan baru abis.!
Ini.?! Ini dua atau tiga hari jak saya makan, bos.
Oooooo… Aku rasa perut ko bodo la. Makan dua bijik jeh dah senak perut,! Ko makan sekali sepuluh bijik ar.!...
Oh.!!!. Tidak, bos. Lapan bijik jak sekali makan.!
.
.
Azlan membuka pintu rumah manager kilang, masuk, dan terus duduk di sofa hijau, masih berkasut…


.

5 comments:

Nizam.Ariff said...

pertama: scene menoleh-tertala-gaya-nak-rentap-tulang-belakang-Chasiman ala-ala predator itu khas untuk aku. ko tak boleh guna...



kedua: aku sependapat dgn ko bab tabur-tabir wang. kalau dia nak tabur juga, taburlah wang Bey-eN ke yoU-eM-eN-Oo ke... buat jalan baru asyik bertol je nih, sapa nak tanggung-bayor?

tasekM said...

daim z ramalkan next coming pru... bi_en hanya menang 3 negeri.
last pru daim z punya ramalan ttg negeri2 yg terlepas adalah tepat.

tetiba aku rasa tak sabar tunggu pru...



.

sepa said...

Dino,

alamak... baru aku perasan, Predator tuh trademark ko. sori, bang.!

.
mem,

bila ar agaknya PRU...?!

.

Anonymous said...

hurmmm....

sepa said...

Anon...,

:)