Sunday, March 18, 2012

Apabila sinar mentari dibelakangi awan… awan berubah wajah menjadi naga.

***********
.
entri neyh aku dedikasi kepada ko, Dino, yang sangat suka dengan awan, dan imej2 awan yang terukir di muka langit... agak ber-fantasi.!!! (sangat bukan genre aku yg sepatutnya sinis-meghiris.)...
.
***********
.
Petang hari jumaat lepas, kira-kira jam 4petang, Azlan sudah mengintai-intai kehadiran awan dari balik bukit sana. Seperti kelazimannya, Azlan mencapai dan menyedia-guna handphone Samsung Galaxy Y, meng-on-kan built-in kamera. Nasib Azlan baik. Awan yang besar-tebal-berat muncul. Dia segara ke tingkap, membuka daun tingkap, lalu, dibidiknya ikon kamera di skrin handphone. Bidik bidik bidik tanpa henti henti. Azlan terus terusan membidik, sehinggalah awan besar-tebal-berat yang datang dari arah barat menghala ke arah timur itu bertembung dengan mentari, menghadapani dan menyerapi sinarnya, memadamkan bayang-bayang di muka bumi, dan akhirnya, memendungkan lurah yang dihuni oleh warga yang berkerja jauh di pedalaman.

Azlan menyusun-atur foto-foto itu secara urutan masa. Maka, judulnya pun diberi sebagai :

*

“Apabila sinar mentari dibelakangi awan… awan berubah wajah menjadi naga.”

*










*eh Dino, entri nih saja aku tulis ala2 entri ko. Ko agak, imaginasi&fantasi si Azlan tuh dah sampai ke tahap akut ko, tak.???! :p
.



Salam
.

14 comments:

Aku said...

sepa,
aku cuba cari bentuk awan naga tu... tapi tak jumpa...



lamaaaaaa.. aku tenung.... lamaaaaaa



aku jumpa juga! tapi bukan awan tu.
tubuh naga berbulu di bawah itu... hitam legap dan gelap... berlumut... lama sangat terbenam dalam lubuk agaknya...

sepa said...

Dino,

Azlan kata, wajah naga...
katanya lagi, awan tuh adalah serupa kepala naga yg menganga memandang ke kiri...

Anonymous said...

hi...

Anonymous said...

Bila tengok awan dan langit kita akan berimiginasi macam2.


Mungkin Azlan nampak naga. Ada orang namapak macam objek lain ha ha.

K lily

tasekM said...

naga tu giginya macam gigi kuda...

Aku said...

Naga jongang!!!

hahahaha........

sepa said...

Anon...,

hi... :)

sepa said...

Kak Lily,

Azlan kata dia hanya nampak awan-yang-bawak-hujan., tp sbb nak sesuaikan dgn fantasi si Dino, ngalah yg dia nampak (kononnya...)... hehehe.

sepa said...

mem,

aku pulak nampak cam lakaran sekor kuda-lapar-yang-tersepit-ekor... :)

sepa said...

Dino,

hahaha...

*jongang sebab susah nak bersin...*

.

gadisBunga said...

jongan sebab salah tembak api lah naga tuh! *eh tetibe gittewww...heheh!

sepa said...

gB,

hahhahaha... agaknye, misainya-pun dah rentung gak ar... naga amateurish...!!!

fixxxxxer said...

Mana naganya sepa? ko mabuk ubat batuk ke apa ni?

sepa said...

jon bon jali,

hahahahaaa... naga-cheng kot...!!!