Saturday, March 24, 2012

Netbook Asus... dan sebuah harapan. (Part 1)

Suara katak kedengaran dengan jelas dari ruang tamu rumah manager kilang, saling bersahut-sahutan. Hujan baharu sahaja reda setengah jam yang lalu. Azlan, yang duduk di sofa hijau, mencapai segenggam kuaci dari dalam bekas Tupperware di atas meja-kopi dengan tangan kiri, tangan kanan pula mengutip sebijik-sebijik dan mengacukannya di antara dua gigi kacip, mengacip keluar isinya. Hampir separuh kuaci yang di dalam peket dua-ratus gram, yang telah dipindah-masuk ke dalam bekas Tuperware, sudah berkurang. Di ruang tamu rumah manager hanya kedengaran perbualan2, yang berselang-seli dengan bunyi tembakan2, dari muvi Flammen&Citronen, lewat projektor.

Akhirnya, Azlan bersuara. Kepada Joko, yang bersama2 menonton muvi,  yang duduk-selesa di atas lantai, Azlan bertanya...

Ko paham tak cerita nih tentang apa, Joko.?
Tak,! bos. 
Ko tengok,! Tapi tak paham.! Ko tengok apa.?!
Yah, tengok jak la cerita. Aku bukannya tau bahasa Inggeris.
Hah.! Ko nih. Diaorang cakap bahasa Jerman. Yang tulis kat bawah tuh la bahasa Inggerisnya.
Ohhhh... gitu ya. Saya asyik jak. Suka tengok dia tembak2 bunuh orang.
Ahhh.! Lantak ko la... Aku rasa dah masuk kali ke-7 aku tengok criter nih.
.

.
Criternya tentang apa, bos.?
Criternya tentang dua orang yang bersemangat cintakan negara, disuruh-tanpa-upah untuk membunuh orang2 besar Nazi, juga orang2 berpengaruh yg pencetus2 propaganda, juga talibarut2 Nazi. Kononnya la...

Kenapa ada konon, bos.?
Ko tengok sendiri la, Joko. Bila dah abis nanti, baru aku ceritakan...

.

4 comments:

tasekM said...

kesian joko.
asyiklah nk kena layan ko kan..?

hehe.



.

Aku said...

selain joko, tak ada watak lain dalam rumah tu ek?...

Anonymous said...

Ich liebe dich.... :)

sepa said...

mem,

hahaha... biarkan Joko dgn tugas2 khasnya.


Dino,

ada watak lain jugak bang... utk satira politik aku suka 1 watak tambahan jeh. Pernah ada Agus, ada jugak Padel... danmgkn akan ada Imran...!

:)


Anon...,

Ich liebe dich... :)


.