Wednesday, March 14, 2012

Definisi upah… dan satu-ringgit untuk Hasif.

Ini cerita tentang Hasif lagi, kawan.!

Hasif, apabila bercakap, bernada-suara lunak-gemersik, sopan-bicara, merendah diri, seperti pak-nya. Dia sangat mahir-dan-teliti dalam menyusun katakata dan mengguna-pilih katakata, juga macam pak-nya. Peribadi Hasif, kawan.!

.

.
Hasif berkeupayaan berimaginasi dan berkreativiti bersama2 barang2 permainan seperti kereta2 mainan dan action-figures, kawan.!

Kreativitinya itu juga la yang membuatkan dia menabur-hambur segala barang2 permainan di serata lantai rumah di ruang tamu, di ruang makan, di bilik tidur, di bilik mandi, juga di teres rumah.

…dan kelazimannya, sebelum tidur, dia akan mengemas-siap dan menyimpan-masuk segala barang2 mainan ke dalam peti yang dikhaskan. Sebutir-sebutir dikutipnya, sehingga selesai, kawan.!

.
…tetapi, kawan.! 

Selepas itu, dia akan meminta upah satu-ringgit daripada mak-nya atas kerja-kerja membantu-mengemas rumah. Wang upah akan dimasukkannya ke dalam dompet. Ya, dia ada dompet, kawan.! 

Di suatu hari minggu di awal bulan tiga, seperti juga kebiasaan, selesai membantu-mengemas, sebaliknya, mak-nya tega-sengaja  enggan membayarnya satu-ringgit atas kerja-kerja mengemas rumah, atas alasan : sendiri tabur-hambur, sendiri mesti kemas-balik. Berpegang pada prinsip dan juga hati-yang-tegas, …maka, Hasif lantas masuk ke dalam bilik akak-long-nya, mencari-cari sesuatu di atas meja, juga di laci-laci, dan juga di atas lantai. Apabila ditanya oleh mak-nya, apakah yang dicari.? Hasif, dalam yakin-dan-optimis menjawab : akak-long juga ada satu-ringgit.

.
…malangnya, kawan.! 

Sebanyak manapun satu-ringgit yang Hasif dapat-dan-kumpul, hakikat-dan-sebenarnya dia tidak pernah berpeluang-dan-berjaya membelanjakannya untuk membeli ais-krim, kerana dompetnya akan ‘dikosongkan’ keesokan harinya…

…juga kerana dia berpendapat-dan-beranggapan bahawa, membeli ais-krim adalah tugas-dan-tanggunjawab pak-nya.! …dan dia juga sangat paham, yang dia-pun tahu , yang dia juga tidak memiliki  jurisdiction untuk mengguna-pakai satu-ringgit.!

.
*****
Itulah Hasif, kawan.!.

.

Salam.

.

!!!achtung!!! : ini adalah satira politik yg ada kaitan dengan bee-arr-satu-em...

.

4 comments:

Anonymous said...

:)

tasekM said...

ko jgn kapitaliskan budak tu sepa...

:p



.

Aku said...

koman Tasek sungguh berbau komunis... hahaha

sepa said...

Anon...,

:)

.
tasekM,

tak eh. itu demokratik berperlembagaan atau demokrasi terpimpin... ah cam tuh la lbh krg.
:)

.
Aku,

hahaha...


.