Sunday, July 17, 2011

firman bagi salam

tok tok tok. tok tok. pintu bilik cctv yang juga akanjadi bilik supervisor dan engineer terbuka pelan2. bilik tuh aku guna sbg bilik aku jugak sbb opis masih dlm pembinaan.

firman dengan sopannya masuk dan berhenti berdiritercegat di muka pintu.

assalamualaikum.
waalaikumsalam. apa crita pakcik?

firman terus masuk dan mencangkung di sisi meja sebelah benar dengan duduk ku.

pam di kolam sana mau dihidupkan hari2 nggak?
ya. apa hal pakcik macam nih. duduk sana.

dia terus je ke posisi duduk yg aku suruh tapi matanya meliar melihatjengok luar melalui dinding cermin. berada dalam bilik tuh serasa seperti ikan dalam akuarium. ada dinding dan pintu tapi dindingnya bercermincerah yang boleh nampak dari luar juga dari dalam.
dia nampak resahgelisah, sebab duduk betul2 depan tuan manager. di hatinya mungkin merasakan bebudak di luar bilik menganggapnya ada berstrategi bersama2 tuan manager. mengadu hal atau menyampai berita. mungkin dianggap barua tuan manager.
aku biarkan je gelisahnya. suasana kubiarkan senyap seketika sambil aku buat2 kerja2 menulis buku log harian. dia semakin resah.

itu hari saya hidupkan pamnya. saya yang pindahkan selang ke kolam empat itu. tuan yang pindahkan selangnya ke depan. tuan mau dipam ke depan?

ya. saya mau airnya pusing2 pakcik. airnya tak mengalir. nanti kolam itu bisa mati.

sekarang gimana tuan? mau hari2 dipam di depan?

pakcik duduk dulu. bagi saya pikir.
firman semakin rimas. mungkin terlalu betah di depan tuan manager.
pakcik tak tambah lagi ka?

sudah cukup tuan. sudah tidak kuat. sakit2 di sini. sakit2 di sini.
sambil menekan2 bahagian belakang badan letak buahpinggang dan menekan2 belakang pinggang.

ye lah kan pakcik. bukan kerja senang tuh. berpeluh2 dan kena rajin.

anak sudah 5 tuan. 6 kalu dikira dua bini. bini pertama satu anak.
sekarang pakcik ada berapa bini.
satu jak tuan. bini kedua.
pakcik pergi hidupkan pam. nanti saya ke sana. di sana kita crita.

saya keluar dulu tuan. mau hidupkan pamnya.

*

5 comments:

Aku said...

apsal ke lain jawabnye tu?

ker memang itu yg ko tanya kat dia?

keh keh keh...

Hasri bin Hasfa said...

yayaya... tiap2 kali aku jumpa dia, aku sll tanya soalan tuh... dan selalunya dia senyum jeh...
dan kekadang aku tanya - adik kuat lg tak...? hahaha...

Aku said...

hahaha...

kat sana banyak gambir.. apa de hal...

tasekM said...

adik kuat lagi tak..?
kahkahkah...

tak agak2 punya soalan...



.

Hasri bin Hasfa said...

dino,
org kata - gambir buat kebas kepala jeh. dak indo pakai tisu sejuk - badan yg kebas... hahaha...

mem,
bahasa org jantan...! hahahahahaha...