Saturday, September 3, 2011

history is written by victor

cerita bukit kepong nih aku rasa ada dah 5 kali aku tengok.
salah satu criter yang heronya mati dalam criter. seperti criter titanic - hero jugak mati dalam criter.

salam saudara mat sabu,
pertama kali saya dengar nama sedara adalah dari sorang kawan, yang sangat risau kalau2 obor2 mati dek propeller feri penang, hampir 20 tahun yang lalu. dia selalu criter tentang ceramah sedara. dia selalu ulang2 rangkap dari isi ceramah sedara. dan dalam banyak2 isinya, banyak jugak yang saya hangguk2. tanda paham dan tau halatuju.
cuma isi ceramah, yang tentang komunis yang serang bukit kepong adalah heroik. saya kena geleng2 tak habis2. sangat tak masuk akal.
sedara, sejarah ditulis oleh orang yang berjaya - history is written by victor.
sekiranya negara kita berteraskan komunisme, ulasan sedara adalah ada logiknya. tapi tak.

salam.

No comments: