Friday, September 2, 2011

BlackBerry PlayBook 16GB

.
nak dipendekkan cerita. aku dah beli,

BlackBerry PlayBook 16GB.
pada 31ogos2011
pada harga RM1599.00.

.
padan muka aku.! orang beraya sakan. aku pulak beraya di shopping kompleks (sini). lemangpun aku tak merasa raya tahun nih. ketupat pun tak. sebab selalunya di raya pertama di rumah pakmak mer, ada ketupat. tapi roti canai. di rumah pakmak pulak, selalunya ada lemang. sesampai je di rumah, takdak orang. semua dah balik kampung. dan sorang adik lagi ke brunei dan terus ke sabah. itu la lain kali, cuti sekurang2nya dua hari sebelum raya. supaya senang dak sedaramara nak buat plan raya. nih tidak, malam raya baru balik kerja.!
bila kerap beraya di shopping kompleks, ini le jadinya. sebuah buku digital dibawak balik.

.
pendapat aku tentang BlackBerry PlayBook 16GB.

1. tentang brand : brand BlackBerry PlayBook nih mengingatkan aku pada zaman kekanak. zaman ketika kekanak bermesraan dengan alamsekitar. blackberry mengingatkan aku pada sejenis pokok yang ada buah sebesar mata ikan tenggiri, berwarna biruungu. di sarawak dipanggil pokok engkodok (foto di bawah). buahnya manis, tapi lepas makan jari danjuga gigi kekal warna biruungu untuk sekurang2nya dua hari. samsung tab; bunyi cam nak carik gaduh. apple ipad; bunyi cam yang dipakai dak pompuan dalam beberapa hari tertentu tiap2 bulan. motorola xoom; mat2 moto & racer - bukan aku. aku rock n metal n thrash - underground. dan yang lain2; ringkasnya - tak menyatu ngan aku.

2. tentang rupa : segi empat warna hitam. saiz sebesar novel2 yang selalu aku baca. termasukla novel terkini yang sedang aku baca - The God of Small Things. maknanya aku dah terbiasa dengan rupa dan saiz. saiz2 orang2 asia la katakan.

3. tentang isiperut : BlackBerry PlayBook nih guna operating systemnya sendiri, digelar BlackBerry Tablet OS. speed not bad la. tapi agak kurang sket banding ngan iPad2 atau XOOM. iPad2 guna iOS. yang lain guna Android. untuk penggunaan bagi orang2 macam aku, speed os cam nih dah kira laju dan ok. sebabnya aku guna untuk melungsur internet dan sikit2 kerja2 clerical. applikasi2 yang terdapat lebih kurang standard.  juga berskrinsentuh seperti tablet2 lain. yang menariknya; scroll skrin ada tiga cara. satu, scroll yang bermula dari luar skrin - untuk scroll dock bawahatas. satu, dalam skrin - untuk scroll page updown-leftright. dan satu lagi - scroll dua jari untuk zoom-inout.

4. tentang rega : rega, dikira dalam kelasnya yang tersendiri. diaorang nih dah studi market long before orang2 yang nak beli kat luar sinun bagi penilaian. rega nih bukanlah satu unsur tuk diorang tarik pembeli. hanya sekadar rega, supaya bila dibeli, tablet yang dipunyai ada kelas dalam rangenya tersendiri.

ok la. cukup setakat tuh je penilaian aku. nak download apps pulak. banyak apps yang tak dak. contohnya. notepad, calender, scheduler dan game dam-aji.

salam.


.
pokok engkodok.



















.

No comments: