Saturday, August 11, 2012

tiruk! antara nyamuk dan terjun... dan teknik terjunan terjun tiruk.

.
entri kali ini ada kaitan dengan entri sebelum ini. di sini.
tiruk ada dua.
satu nyamuk tiruk.
satu lagi terjun tiruk.

*(Dino kata terjun tiruk berasal dari teknik nyamuk tiruk yang sedang menujahkan proboscis ke dalam salur darah mangsanya...)*

.
mari kita mengenali apa itu nyamuk, nyamuk tiruk dan malaria.
ini anatomi nyamuk...
.
imej dari gugel

.
ini pulak kitar hidup nyamuk tiruk...
.
imej dari gugel


.
nyamuk tiruk adalah pembawa parasit malaria, yang menyebabkan mangsa mengalami demam malaria...


.
*****
nyamuk tiruk vs terjun tiruk, pula...
.
ini cara nyamuk tiruk menyedut darah... darah adalah makanan nyamuk ini.
.
imej dari utube

.
ini pulak satu contoh terjun tiruk...
.
imej dari gugel


.
bandingkan posisi keduaduanya...
.


ok. kitatengok sekali lagi nyamuk tiruk dan sudut tujahnya dan orientasi tubuhnya ketika menujah...
.
imej dari utube


.
ada persamaan, kan.?!


*****
ini teknik terjunan terjun tiruk. (yang ada kaitan dengan entri sebelum ini. di sini.)

.
mulamula ambik posisi. (imbangi badan, dan andaikan inertia dan momentum bila sampai di permukan air...)
.
imej dari utube

.
...dan terjun. (menujah masuk ke dalam air...)
.
imej dari utube


.
kekadang seluar tertinggal di permukaan.
.
imej dari utube


.

selamat mencuba...


.

salam






.

18 comments:

Lady Windsor said...

Bhahahahaha...dah! Aku dah faham terjun tiruk dan natijahnya....

sepa said...

LW,

ko pernah terjun tiruk.?! hehehe...

ckLah @xiiinam said...

Hihihi...


Pandalela vs tiruk....

Nizam.Ariff said...

kan.. kan...

kan aku dah kata....

ada kesamaannya...

ko kena percaya je cakap aku lenkali... keh keh keh

sepa said...

kak ckLah,


hehehe...

:D

sepa said...

Dino,

tu la...

eh. byk vocab ko ar...

:)

SM said...

nak cadangkan kat jawatankuasa olimpik, kalau buat benda ni masa olimpik mesti tiap-tiap hari dapat tengok rekod dunia.

tasekM said...

alaaa.... kenapa la masa olimpik tu hari takde sorg pun tertanggal spender...

keh2.


.

Nizam.Ariff said...

TasekM,
siaran olimpik tu awal pagi la...

memang ada yang tertanggal spender... kat malaysia...

kah kah kah

sepa said...

SM,

rekod dunia disiplin cucuk eh. hahaha

sepa said...

mem,

takkan la.
la ni depa pakai swimming trunk ar.
eh. dino mgkn swim pakai spender. ko tanya la dia. hahaha

sepa said...

Dino,

yer yer... hahaha

smbotak said...

disiplin cucuk, tapi mesti bibir dulu yang cicah air.

gadisBunga™ said...

aku anti nyamuk. segala spesis lah!

sepa said...

smbotak,

itu dah kira disiplin kucupjilat bang.!

disiplin cucuk, cucuk jugak la caranya ar... hehehe

sepa said...

gB,

nyamuk suka cucukcucuk kan.!

:)

smbotak said...

apa pun, acara ni kena hati2 sikit. efek kat kepala tu. hahahaa!

sepa said...

SM,

yer yer kena hatihati... kepala terutamanya. :)