Saturday, May 28, 2011

kreta oh kreta...!

kepada Menteri Pengangkutan,


tadi masa duduk2 makan roti canai kosong bersama2 seorang kawan yang juga berkerja d bidang yang sama ; kami bercerita tentang kereta, rega kereta dan kereta apa nak beli.


A) Kawan saya beli kereta bren Perodua model Alza. sebab dia pilih kereta tuh - dia dah tanya pendapat dari kengkawan d facebook, rakan2 dekat, sedara-mara. juga atas pertimbangan akal-nya dari sudut teknikal dan finansial. dia pilih kereta tuh atas dua asas utama - 1) bayaran bulanan sesuai ngan bajet yg dia perlu bayar, 2) spare-part kereta tuh murah-dan-mudahdapat.


B) Saya pula beli kereta bren Nissan model Murano. tiada sebab spesifik kenapa saya pilih kereta tuh. yang saya ingat ; saya pergi ke car dealer dan bagitau kat car dealer tuh saya nak tukar kereta yang saya sedang-pakai ngan sebuah SUV. sebabnya, 1) kereta yang saya sedang-pakai bren Nissan model Sentra dah makin popular d jadikan teksi. 2) SUV nampak bertenaga dan boleh menawan keadaan jalan d sarawak yang tak-berapa-nak-rata. Nak jadi cerita, car dealer tuh tak jual CRV, x-Trail, RAV atau Vitara - jd saya-pun tanya boleh tak saya beli salah satu kereta yg ada d display ; bren Nissan model Murano. dia ok-kan. Bezanya ngan kereta yg kawan saya beli; 1) bayar bulan agak tinggi, 2) spare-part agak susah-nak-dapat...


tuan menteri, 
soalannya : Boleh tak kereta dikelaskan keutamaannya - maksud saya, dikelaskan ikut keperluan, ikut perkapita, ikut keadaan jalan, ikut kawasan penggunaan. Ringkasnya, janganla pulak CEO2 syarikat dan tokeh2 beli Kancil untuk kereta peribadi dan janganla pulak kerani kastam beli Mecidis, BMW atau Volvo.

2 comments:

sepa said...

tuan menteri pengangkutan,
in a nutshell : org yg saiz XL pakai baju saiz XL, yg S pakai S.

Kembara Insan said...

Kereta di borneo dan semenanjung jauh berbeza kerana bentuk muka bumi n kualiti.

Bukan kereta yg mahal, tapi cukai yg tinggi serta polisi utk pertahankan kereta nasional.

Namun, 20 thn sudah berlalu, Proton masih ketinggalan jauh pada adiknya Nissan, Kia, Hyundai.

Apahal sebabnya?

Hanya politician 1msia yg mampu menjawabnya.