Saturday, March 30, 2013

Cita-cita seorang jurutera, sungguh tinggi tetapi tidak sebesar pintu...!!!

.

Rizman sedang berbaring di sofa ketika aku masuk (tak ketuk pintu!). Nampak sugul dia.

'Aper criter bang?!'. Aku sapa dia.

'Eh, bos...!!!', balas dia, sedikit terkejut. Dia lalu duduk dan senyum-senyum sambil mengesat-ngesat mata lalu mengusap muka (mungkin dia baru lepas berdoa!). Ada sejemput janggut di dagunya. 'Bos nak minum kopi.?! Nanti saya buatkan.", tambahnya lagi. Baik budaknya (anak Felda la katakan!). Aku angguk.

Rizman seorang jurutera, dia berkerja di sebuah syarikat swasta. Tokeh syarikat itula jugakla MD syarikat. Tokeh ada sorang anak perempuan, ED jawatannya, masih bujang.

'Man, ko masih bujang, kan?!', aku tanya dia. Dia angguk.

'Apakata ko kahwin jeh ngan anak tokeh, untung2 ko bulih jadi deputy MD.!', aku saran pada dia. Dia tergelak, janggutnya yang sejemput itu seperti melambai2 gembira.

'Tak bulih, bos...!!!', balas Rizman.

'Usah ko risau tentang perasaan, ko paksa hati ko untuk bercinta, dan bercintala ko dengan anak dara tokeh itu... bila ko dah hidup bersama, untuk satu tempoh yang lama, cinta akan menjadi semakin mekar... ko ciptakan cinta dan ko pupukkan sabar di dada.', aku pulak balas (seperti sedang berbahas!).

'Tak bulih, bos...!!!', sangkal Rizman lagi. Rizman ini tampan orangnya, segak dan bergaya... seperti Shaheizy Sam pun iyer.

'Ah... kenapa Man.?!... Ko mengorat jeh dia. Dia kan anak sulung tokeh ko. Ko pulak jurutera kebanggaan tokeh.! Tak hal punya. Tokeh akan terima ko (dengan senang hati) - sebagai menantu... Suatu masa nanti, ko pulak jadi tokeh kompeni tuh.!...', aku jelaskan lagi kepada Rizman.

'Tak bulih, bos...!!!', Rizman membantah. Dia senyum. Dia diam. Aku jugak cuba senyum. Aku jugak mula diam, dan aku ketawa sambil merenung Rizman tepat di matanya. Dia menundukkan kepala, mula berasa malu (orang tua2 kata - malu2 mahu...!!!). Dia mendongak semula, memandang aku. Dia senyum lagi, dan ketawa kecil seketika. Dia diam semula dan menarik nafas panjang2...

'Dia... dia besar, bos.! sebesar pintu...!!!'

Aku pulak yang ketawa. Kami menikmati kopi.

.

salam.

.

 

 

10 comments:

Nizam.Ariff said...

seperti kata ko tadi.
paksa je perasaan cinta tu
walau pun sebesar pintu.

sepa said...

Dino,

yg penting jd kaya.! hahaha

aza ni said...

nak kurus dalam 2 minggu? tertera diiklan di fb

tasekM said...

besar pintu?
kah2.


.

sepa said...

aza ni,

:)


.

mem,

mungkin pintu lemari eh.! hehehe

gadisBunga™ said...

besor pintu pun kalau cun oke pe...? hahahaa!!!

Anonymous said...

I visit daily some web sites and blogs to read content, except this weblog gives quality based writing.


Also visit my web-site; dog undercoat

Dr Singa said...

bro..

saya dah pos sebenier..
sampai tak!?

Anonymous said...

Good post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject?
I'd be very thankful if you could elaborate a little bit more. Thank you!

Stop by my homepage ... new mazda

sepa said...

gB,

:)


.
Dr Singa,

dah. tengkiu eh.