Thursday, March 14, 2013

Cinta yang dicucuh, jasadla yang rentung, tinggal puntung...!!!

.
Manusia seharusnya menjadi sungai2-penuh-air di tanah-kontang...!!!

Ewahhh...!!! Apa punya mukaddimah nih.?!
.
.
.
buat pengetahuan anda semua, ketiga-tiga entri sebelum ini adalah tentang kisah di Lahad Datu... kisah tentang panglima dan tentang keperwiraan... tentang kehidupan dan juga tentang cinta yang masih bersisa...!!!
 
.
maka itu, aku olah criter itu berdasarkan apa2 yang aku paham, melalui pengamatan pada siri2 kejadian, yang aku kaitkan bersama2 sejarah pembentukkan sosio-budaya setempat, dan tidak lupa juga daripada pemahaman dari criter2 yang disampaikan secara lisan.
.
oleh itu, satu entri sebelum ini,... adalah menceritakan,
...tentang JJPershing (nama penuhnya General John Joseph "Black-Jack" Pershing) yang pernah meluahkan pengalaman perjuangannya untuk mengamankan keadaan, yang beliau simpulkan, ada sekumpulan manusia yang berjuang tetapi tidak meriakkan cinta di mata - mereka berjuang kerana mereka suka berperang!!! - itulah yang aku tajukkan sebagai "cinta itu sungguh kecil boleh terkoyak ia apabila melewati lubang jarum...!!!"
.
.
.
...akhirnya, di entri ini, aku menutup kisah2 itu dalam penyampaian yang berlapik... kerana aku takmau melihat sesuatu yang boleh melewati batas paham dan pikir aku sendiri... sesungguhnya ada beza di antara pemanas dan tukang masak...!!!
 
...dan aku simpulkan begini :
 
Mereka cuba untuk tidak mahu mempercayai bahawa mereka telah memasuki-dan-berada di tanah yang telah terkena-sumpahan, atau mereka tidak menerima hakikat sedang dibungkus oleh keadaan yang bersyaitan. Pada mereka, setiap tempat dan orang adalah suatu hadiah...!!!
.
.
.
apala itu nama tempat, lahad?! datu?! lahad datu?!... Shangrila-Datu...!!!

.


salam.


.

3 comments:

Nizam.Ariff said...

mereka menyalak ke gunung kinabalu....

kita tengoklah sama ada runtuh atau tidak gunung tu...

Ellie Mariana Abdullah said...

Aku nak juga tahu salakan siapa lebih kuat.

sepa said...

Dino & kak Lily,

:)


.

Dino lagi,

aku nak tulis ringan2 la pulak. kejap lagi aku poskan. hehehe



.