Friday, October 19, 2012

jurutera dan wanita... dan seorang pemuda bersama gitarnya.

.
*****
Achtung...!!!

Entri ini mengandungi perbincangan yang sangat berat, mungkin ada yang bisa tersinggung, tapi jangan sampai menyigung.!
Sekiranya pembaca tidak mampu mengawal emosi...!! sila skip skrin ini, kerana jika berlaku kacaubilau di jiwa pembaca, penulis mohon jangan disabitkan sama...!!!

*****
.
Bila kita bercerita tentang lelaki dan perempuan, tentang mereka dan pekerjaan mereka...!!!

Fitrah ada berkata : Lelaki, suka dilayan, perempuan pula suka melayan... maka, sekiranya lelaki bercerita, dan ada humornya, perempuan akan ambil perhatian dan ketawa berdekah-dekah. Jika lelaki meminta secangkir kopi, maka perempuan akan hidangkan kopi yang terbaik... umumnya begitu... secara umumnya, kawan.!

Fitrah juga berkata : Lelaki ada 9akal, perempuan ada 1. Perempuan pula ada 9nafsu, lelaki cuma 1. ...dan soalannya... Apakah itu akal.? Apakah itu nafsu.? Ada yang akan kata, akal itu tentang pintar, nafsu pula tentang sex. Tidak.! Tidak.!! Tidak.!!!... kawan.! ...bukan begitu... Tidak semudahnya untuk kita kata lelaki sentiasa pintar, dan perempuan sangat berahi. Mari kita bayangkan sebuah rumah yang ada anaktangga.! Dua rumah, yang sama tingginya... satu rumah ada 9 anaktangga untuk sampai ke pintu, satu rumah lagi ada 1 anaktangga juga untuk sampai ke pintu. Sekiranya kita kaitkan anaktangga sebagai akal, juga sebagai nafsu... jika akal; ...untuk lelaki, mereka ada 9 anaktangga untuk sampai ke pintu, perempuan pulak 1. maksudnya : perempuan cepat untuk membuat keputusan. akal adalah tentang diterima (...dalam nutshell.). Jika nafsu pula; ...untuk perempuan, mereka pula yang ada 9 anak tangga, lelaki 1. maksudnya : lelaki cepat untuk berselera. nafsu pula adalah tentang menerima (...dalam nutshell.).

...dan terhasillah perbezaan kemampuan memori antara lelaki dan perempuan... memori lelaki sering terlepas pada detail kerana mereka merakamkan kejadian berjarak, perempuan pula memorinya detail, kerana mereka merakamkan setiap langkahlangkah kejadian... tak heranlah jika si lelaki terlupa tarikh birthday girlfriendnya.!

...nah.! justeru itu : lelaki akan berkerja, yang hasil kerjanya dilihat jauh di masa akan datang. perempuan pula, yang hasil kerjanya dilihat ada, dan sentiasa ada, tidak putusputus adanya... maka itu, lelaki umumnya berkerja sebagai jurutera, sebagai konsultant, sebagai penceramah atau kontraktor. perempuan pula umumnya sebagai accountant, financial controller, sebagai cikgu atau retailer. itu hanya umumnya sahaja.! kawan...

...ada pengecualian... kerana ada : lelaki yang cuba menghayati apa di hati perempuan, begitu jugalah dengan perempuan... maka, perempuan pun ada yang menjadi jurutera...!!!

.
...perempuan ini ialah seorang jurutera. ada Ir di depan namanya, dia juga adalah panel penemuduga untuk keperluan Jurutera Professional. Ir Suhaini Ahmad namanya.

...gambar yang dirakam di tahun sembilan belas sembilan puluh enam.

.
...lelaki ini (pemuda bersama gitarnya), memetik gitar, supaya bisa dia terhibur oleh senyuman perempuan itu... lelaki ini pula namanya - aku ingatingatlupa namanya, sebab kaburkabur rupanya, diharap ada pembaca yang bisa mengenalinya dan memberikan aku namanya...!!! ada sesiapa yang tahu.?!



.


salam.

.

18 comments:

tasekM said...

tgk jari yg memetik gitar tu... nampak mcm kasanova.

keh2.



.

sepa said...

hehehe... ko jangan.! nanti ko kena hempuk dengan gitar, siapa susah.! akuuuu jugakla yang susah... hahaha :D

smbotak said...

giving you 9 `likes' for this entry. kerjaya juga sering dikaitkan dengan kemampuan fizikal, seterusnya menjadi batas antara gender. ada satu kerjaya yang aku belum pernah tengok ada perempuan ceburi.

Wak Gelas™ said...

cantek retro gambar niii... wakk pon sukakk

Nizam.Ariff said...

pergh... lentik sungguh jari aku... keh keh keh

sib baik tak nampak muka..

Anonymous said...

Bila plak giliran awak nk dpt Ir tuh....? ^-^

Lady Windsor said...

Aku baru nak kata tgn pemilik blog akut...haha

gadisBunga™ said...

tunggu nanti, saya akan ada L.Ar. di depan. :D

sepa said...

smbotak,

tengkiu tengkiu. :)

.

sepa said...

wak Gelas,

sayapun suka gambar nih. :)

.

sepa said...

Dino,

aku rasa ko pun tak perasan aku ambik gambar nih... ni semua idea si Chasiman.!

.

*sebenarnya, apa yg ko tengok dalam gambar tuh adalah berbeza dari situasi sebenar.!

.

sepa said...

LW,

memang itu tangan dak Dino... saje aku nak usik dia.! hehehe

.

sepa said...

gB,

7tahun dulu aku jumpa sekretariat IEM, nak ambik Ir. Borang semua dah ambik, syllabus dah ambik, dan schedule dah ambik. tapi buh dalam fail jeh. cuma sekadar register ngan dak BEM jeh. mgkn suatu hari... mgkn.! hehehe


eh. arkitek bukan ke Ar jeh. kenapa ada L.Ar. :)

.

Lady Windsor said...

Wehh tak faham aku korang cakap pasar Ir, L.ar etc...aku Kr je..@kerani..:)

sepa said...

LW,

kejap. camner nak bagitau ek.! :)

okla, aku bagitau yer. Ir nih merujuk kepada Professional Engineer, dan biasanya dibubuh di depan nama. sekiranya depa takmau buh di depan nama, bulih buh di belakang nama, tapi kena tulis P.Eng. (acronim tuk Professional Engineer). Untuk melayakkan depa dapat Ir nih, pertama sekali kena daftar dengan BEM (Board of Engineer), itu mesti - untuk memastikan tahap amalan jurutera berada ditahap yang betul, bulih jugak sbg tambahan, daftar dengan IEM (Institute of Engineer), IEM akan memudahkan tugas untuk kelayakkan. ...dan ada beberapa lagi syarat. Bila dah dapat Ir tuh, depa akan ada satu cop mohor yg mengesahkan amalan mereka.
Ada yg tak ambik Ir (spt saya), tapi tak bermaksud amalan jurutera mereka bulih dipertikaikan, cuma mereka tak nak ambik.

Ar pulak untuk Arkitek. dak GB L.Ar, mungkin Landscape Arkitek, kot.!

:)

Lady Windsor said...

owh ok, tq for the explanation. Aku salu dengar orang sebur Ir je..dulu masa arwah bapak aku ada, ada sorang Ir selalu datang rumah sembang dengan bapak aku. Dia hormat gila bapak aku dan bapak aku pun hormat gila pada dia. Rupa-rupanya dia Ir JKR dan bapak aku pula mandur JKR, bertahun buat jalan raya..dia datang sebab nak ambil ilmu daripada bapak aku yg kuli jer tu tapi berpengalaman dan bapak aku pula respek dia sebab dia ada Ir kat depan nama..

sepa said...

ok. ur welkam. :)

Anonymous said...

Hello, I simply wanted to take time to make a comment and say I have really enjoyed reading your site.