Sunday, June 10, 2012

berat dengan muatan, SeatBelt... dan flyover.

salam kepada tuan polis trafik,

dulu. lama dulu. dan duludulu. saya pernah kena saman yang dikompaun kerana 'kesalahan' berikut :
1) memandu melebihi 80kmsejam, sedangkan kereta yang saya pandu telah terpasang cut-off untuk 80kmsejam.
2) menggunakan henpon semasa memandu, sedangkan kereta yang saya pandu adalah auto-transmission yang gear-transmission bertukar secara otomatik, yang saya bayangkan mendengar NasionalFM adalah juga samadanlebihkurang dengan berbual dalam henpon.
3) memparkir kereta di ruangan untuk teksi, sedangkan teksi tak pernahpun menggunakan petak tersebut, sedangkan ada keretayangbukanteksi parkir dipetak teksi di sebelah tetapi tidak disaman.

.
kepada tuan polis trafik,

tadi saya terserempak dengan sebuah keretayangbermuatan di jalanraya di bandaraya di atas flyover, tetapi muatannya telah menafikan kepentingan menggunakan seatbelt, sedangkan di sebelah keratayangbermuatan adalah sebuah kereta kancil yang berstiker 'polis' dan ada lampubiru dibumbung, dan polispemandu dan polisyangbukanpemandu menoleh ke arah keretayangbermuatan... dan beredar bersahaja...!!!
.
empat orang kanakkanak sedang joyride duduk di dalam bucket keretayangbermuatan di hadapan...!!!












.











.
kepada tuan polis trafik,

adakah keputusan membuatkeputusanmemberi saman, adalah berdasarkan pertimbangan akal sahaja.?!

sekiranya, ya... bermakna, tiga samansaman saya yang di atas adalah boleh dipertimbangkan, sebaliknya, keretayangbermuatan itulah yang sepatutnya disaman.

sekian, untuk perhatian. terima kasih.


.



salam

.

12 comments:

Anonymous said...

polis baca ka blog hang ni

LadyD said...

saman kena bayar dulu bang..

sepa said...

Anon...,

anakanak mereka yang baca agaknya...

sepa said...

LadyD,

dah bayar kak...

saya kekadang heran. apalah ertinya menuai jagung
sedang kebunnya bersemaksamun... :)

tasekM said...

aku tu hr tak pakai seatbelt.
berhenti kat traffic light.
tetiba terjengul polis kat sebelah.
dia sound, 'pakai seatbelttttttt...'.

keh keh.


jenis yg ni aku suka.
dia tegur je.


.

Anonymous said...

Ada sbuah je keta tp rmai anak kot... Polis tu tak sampai hati nk saman kot....entahlah...apa2 pun budak2 jgn dbiarkn duduk kat bucket.... Boleh jatuh tau.....! ;)

gadisBunga said...

aku ada pandangan yg sama. tapi panjang lebar nanti jadinya kalau aku mau muatkan dalam kotak komen ni.

Aku said...

dia orang saman orang yang dia nak saman je...

kena terima hakikat itu, hai sahabat...



tengahari ni aku nak pos buku no.4 aku tu... yang di Semenanjung Malaysia mungkin dapat lusa/tulat
tapi ko mungkin minggu depan. kalau setem tak cukup, ko tambahla sendiri ek kat post office. aku guna setem RM1 je.. keh keh keh

sepa said...

mem,

kat Miri, dak polistrafik tak de main tegur der... terus saman jeh.!

ada duatiga kali diaorg buat roadblock, itu jam la aku lupa pakai.
elokelok dia tahan, itu jam jugak aku pakai.
diaorg tengok aku pakai, tak jadi sain. (ditahan masa tengah pakai dikira pakai, kan.!

:)

.

sepa said...

Anon,

ditto..

sepa said...

gB,

leceh kan.! bayar saman bila...
bila kita rasa...
sepatutnya boleh dibawak berbincang...

:)

sepa said...

Dino,

terima kasih ya habibi...

:)