Monday, April 16, 2012

Apabila memasuki rumah baru, bacakan surah Al-Baqarah.

Roomate kata. Rumah yang dah disiapkan, sekiranya masih belum didiami oleh manusia, rumah tersebut biasanya dihuni terlebih dahulu oleh dak jin. Ustaz bagitau, katanya.
Katanya lagi, ustazla jugak yang bagitau, bila pindah masuk rumah baru, kena baca surah Al-Baqarah, sekali sehari, selama tiga hari. Cukup tiga hari, dan di hari yang ketiga, dak jin akan pindah keluar.
.
Aku angguk, tanda paham...
.
jugak...
diceritakan oleh orang ini. di sini.
ini keratan hujahnya...
.
.
cuma aku kurang paham sikit ler, part yang di-highlight. camner nak bacakan surah Al-Baqarah di dalam rumah, sedang kita belum masuk lagi (atau belum berada di dalam rumah...)...!!!

.
Roomate kata lagi...
Nanti abang bacakan yer.!
.
Aku angguk, tanda setuju...

.
Kemudian...
aku cadangkan camnih.
apa kata kita download dari youtube, 
...dan kita play...
.
aku tunjukkan yang nih...


.
Roomate tak kata apaapa...
dia terus ke dapur, 

...dan,
datang semula kemudiannya,


...lalu,
menyua,
secangkir Nescafe yang ada buihbuih halus.



.


salam
.

7 comments:

Kembara Insan... said...

macam mana pulak kalu dalam rumah tu tak de jin.

tapi yg jin nya adalah penghuni rumah yang bakal masuk tu??!!

aku lebih suka kalau difahamkan maksud serta tafsiran surah tu..

dari sekadar

buat bacaan sahaja...

sepa said...

hahaha...ko nih. jin yang bakal masuk, jin-tan jeh.
jintan manis. buat sup. :p

.
zul, aku teringin gak nak ulas. tapi
lepas aku tgk criter Sang Pencerah. yang katanya : menghayati
al-Quran dan sunah rasul harus dengan hati,
bukan dengan akal.

*jadi aku tulis yg ringanringan dan santai
jeh yer... :)

tasekM said...

dan masuk rumah baru eh..?

gadisBunga said...

logik gak eh? aku pun nak buat gitu lah. cadangnya nak masuk bulan 7 nih. yeyey!

sepa said...

mem,

belum lagi der... developer masih tak mo bagi kunci. katanya nak touch-up dulu... :)

.
gB,

hahaha...
youtube bulih bacakan 12kali sehari tuk ko. :p


.

SM said...

salam. ada orang kata lagi, malam pertama tu kena azan di empat penjuru rumah.

sepa said...

SM,

salam. thanx 4 sharing. :)