Sunday, June 12, 2011

hutang...

suatu masa, sedang berjalan dengan sorang kawan. dan pulak kawan nih jenis yg susah nak bukak mulut. untuk pecahkan ais, aku pun mulakan bicara;
leceh betullah, tiap2 bulan nak kena bayar hutang.
kenapa...? tanyanya. terbukak jugak mulutnya.
ko tengok le jaman sekarang, byk benda yg kita beli cara hutang. aku sambung. dan tiap2 bulan kena bayar. tak de kesudahan.
sepatutnya ko tak perlu risau. ko anggap je hutang tuh sebagai future money, maksudnya duit yg ko belanja sebelum ko dapat...


...kekadang aku setuju dgn tuan director nih (di sini), kisah no.2...


dan...


International Monetary System is totally fraudulent...

3 comments:

Aku said...

Sepa, hutang tu duit kita ke?

Hasri bin Hasfa said...

dino,
hutang dlm bentuk duit susah nak define. sbb kekadang duit yg kita simpan rm1 bole beli 1 kg gula skrg, 2 bulan kemudian duit itu hanya boleh beli 700gm jeh. bila kita kredit dn bayar dua bulan kemudian kita kena bayartambah 2 x 1.5%...
nampak cam tak dak beza, tp itulah hakikat sistem kewangan...
...dan international monetary system is totally fraudulent...

Hasri bin Hasfa said...

satu lagi, kalau ko pinjam aku rm10000 hari nih, dan ko bayar balik jumlah yg sama 10 thn akan dtg, mgkn jumlah yg ko bayarbalik tuh hanya dpt beli 1 kg gula jeh...