Thursday, November 22, 2012

aku tanam terung, terunglah yang tumbuh... aku tanam cili, daunnya menjadi kerinting...!!!

.
ini pokok terung yang aku tanam di laman rumah, kawan.!
.
...di hujung sana, ada kangkung...!!!


.
aku tanam terung, setelah mendapat ilham dari dak Dino, yang pernah bercerita tentang terung...!!!.

.
aku jugak tanam pokok cili... di dalam poli-beg. sedang elok pokok cili itu (yang aku pindah dari semaian ke dalam poli-beg 7"x9"), yang hampir satu kaki tingginya, aku pindahkan pulak ke dalam poli-beg yang lebih besar 15"x18"... 
dan inila pengalaman pertama aku menanam pokok cili di dalam poli-beg.! sebelum ini tanam di atas tanah sahaja.!
.
...dan maka ditakdirkan... keesokkan harinya, daun mudanya dan daun yang baru-baru berputik, mula menjadi kerinting merengkut ke bawah...!!!
.
disebabkan aku anak nelayan, adalah tidak mustahil aku jahil tentang kehidupan pokok cili...!!! jadi, aku gunala khidmat pakcik-gugel... ramai yg kata, daun cili yang kerinting, adalah kerana serangan dari luar, seperti serangga perosak, bakteria atau virus. Pokok2 yg terkena virus, dan yg sihat jugak selagi dan selama-mana mereka berada dalam ruang-masa jangkitan itu, harus dicantas dibunuh dibakar, agar tidak menjadi epidemik... 
.
jugak antara kata2 yg dipetik lewat pakcik-gugel, ialah ini..
"Punca utama daun kerinting ni sebab hamama dan kutu trip. Daun yang diserang hamama akan kerinting merengkut ke bawah, manakala daun yang diserang kutu trip akan merengkut ke atas...."

.
tapi... aku rasa yang ini, memberi jawapan yang lebih hampir, dalam kes aku...!!!
.




.
kerana, aku dah periksa daunnya, aku belek-belek, aku tengok permukaan atas daun itu, aku tengok permukaan bawah daun itu, aku raba-raba jugak permukaan daun itu dan sekali sekali aku usap-usap permukaan daun itu... daun itu nampak berkilat, mulus permukaannya... cuma kerinting saja...!!!

ooo... rupa2nya aku dah bubuh terlebih potash.! atau magnesium..!! atau jugak calcium...!!!


.
apakah tak elok rupa kerinting itu...???!!!

.


.
satu soalan kepada Dino...
"apakah rambut ko kerinting, atau lurus...?!"





.
rambut aku ikal mayang, kalau dibiarkan panjang, macam rambut dak FaizalTahir, cuma... bilangan helainya kurang sikit...!!!
.


salam.

.

8 comments:

smbotak said...

Kalau aku yang tanam selaku orang botak, adakah pokok aku tak berdaun langsung? Kena try ni...

Nizam.Ariff said...

jawapan kepada soalan sepa:
rambut aku ikal beralun bila panjang...

tasekM said...

Dino tu botak...

:p



.

gadisBunga™ said...

"rambut aku ikal beralun bila panjang..." - guna la conditioner pantene. mesti bersinar-sinar rambut yang ikal itu. huhu~

sepa said...

smbotak,

try le. nurture them. :)


.

Dino,

ooo... ikal beralun bila panjang yer.?!


.

sepa said...

mem,

dia botak, aku agak dia ber-nazar eh.! hehehe


gB,

bak kata TM, Dino itu botak. kahkahkah...!!!

*guna minyak rambut Code10 bagi kilat. :P

Lady Windsor said...

arwah mak aku kata dulu kalau cili daunnya kerinting, baja lebih tu..

sepa said...

aku syakpun gitu. sebab sebelum aku pindahkan, segar bugar jeh, lepas aku pindahkan, aku buh mureate potash... mgkn terlebih, kot.! :)