Tuesday, February 14, 2012

ini kisah di dalam kelambu...

Semalam Azlan agak stress.

Semalam ketika Azlan hendak memasuki perkarangan kilang, dia ditahan oleh Suardi. Suardi, adalah Asst Manager estet yg baru beberapa bulan bersama syarikat, berasal dari Sabah. Suardi, dalam nada ketakutan dan kebingungan meminta agar Azlan segera ke perumahan staf kilang. Ada kekecohan katanya.

Azlan : Ko pergi ke perumahan. Tunggu aku di sana. Aku masuk ke kilang kejap. Kita jumpa di sana.

*
Apabila sampai di perumahan staf kilang, Suardi menerangkan situasi semasa dengan panjang lebar. Azlan angguk dan mengangguk-angguk. Selesai penerangan daripada Suardi, Azlan pun bergegas naik ke atas bukit di belakang rumah manager kilang. Matanya liar memerhati denai yang dilalui agar tidak terpijak tahi lembu atau lopak2 berlumpur. Sampai di paras yang boleh menarik-masuk signal handphone, Azlan mendail ke handphone tokeh. 

Azlan : Mr, we have a situation here. 

...dan Azlan menerangkan situasi semasa. Selesai menerima arahan dari tokeh, Azlan mengarahkan Suardi agar mencari satu kereta lagi.

Suardi : Kenapa, tuan.?
Azlan : Ini arahan tokeh. Kita ikut jeh. Dia suruh kita bawak diaorang ke balai polis Batu Niah, dalam dua kereta. Aku bawak satu, ko satu.

*****
...ini Acok. (yang berbaju hitam...)


(...err... mintak perhatian : yg berbaju belang putih-hitam dan boroi itu bukan Azlan...)

kepada polis Acok bercerita...

"isteri saya dilarikan orang. staf kilang sembunyikan..."
.

...ini Augustina.


 kepada polis Augustina bercerita...

"saya mau berpisah dengan dia. dia selalu pukul saya..."

.
*****

Ketika minum2 bersama2 dengan 2 orang polis, seorang sarjan dan seorang lagi pegawai, Azlan menerangkan apa yang dia diberitahu. Azlanpun bercerita kisah Acok dan Augustina.

" Acok ada isteri yang sah di Sulawesi. Augustina sorang janda ketika sampai di sini. Ketika mengorat Augustina, Acok mengaku telah berpisah dengan isterinya. Mereka menikah. Bulan pertama, Augustina heran sebab semua gaji Acok yang bersisa dari belanja harian dihantar ke kampung. Acok sebenarnya masih beristeri sah di kampung. Mulai dari saat itu, pergeseran berlaku. Tamparan dan tumbukan singgah di tubuh Augustina setiap hari. Apabila Augustina meminta perlindungan daripada sedara-mara, dia tetap dipulangkan kepada Acok... Akhirnya, dia meminta perlindungan dari sorang staf kilang..."

Azlan meminumhabis 100Plus...

*****


.

6 comments:

tasekM said...

macam2 hal...
pening ko sepa...?

hehe.


.

sepa said...

mem,

a ah.
pening.

nih kes ke2 dlm bulan nih.
nak aku stori yg pertama, tak.?)

tasekM said...

nak.

sepa said...

mem,

ok. tgguuuu...

Nizam.Ariff said...

itu pun ko uruskan...


ko jd ketua kampung je la...

sepa said...

dino,

ko bayangkan rumah dikepung oleh dak TKI bugis yg siap berparang.

kena masuk campur, bang.!

*aku nak jd ketua menteri la!... hahahahaha....