Wednesday, February 22, 2012

Satu bilik untuk dua orang…


Petang khamis minggu lepas, Azlan bertandang ke rumah Nasir, menonton Astro Awani 501. Selalunya petang khamis, Azlan balik ke rumahnya yang letaknya di pinggir bandaraya Miri di taman-perumahan yang hampir dengan pantai Laut China Selatan, sebab mengambil sunat malam jumaat.  

Gurauan-sendaannya dengan isterinya beberapa hari lepas masih lagi berputar-ulang di dalam kotak ingatannya. 
‘darling, tengok rambut I di tgh2 kepala nih. dah semakin gugur-dan-menipis…’.  
‘ye la tu…!!!. tapi apsal jambang U semakin keras-berduri…?!’ .
‘eh… semestinya. tuk garuk2… bagi geli…!!!’

.
*****
Azlan : Lama benar dah aku tak menonton berita dalam tivi nih.?
Nasir : Eh. Tak apa. Tengok lah.

.
Azlan : Apsal ko diberi Astro, aku tak.? Akupun manager jugak.!

*****
.
Di tivi, penyampai berita petah menyampaikan berita sedang Azlan dan Nasir masing2 diam masyhuk mendengar gubahan berita yang disampaikan. 

Tiba2 loceng di ruang tamu berbunyi. (eksyen betul si Nasir nih, siap berloceng segala, wireless lagi.!) Sejurus kemudian, masuk dua orang perempuan Bugis yang agak berumur membawa bersama satu dulang yang ada sekotak rokok yang telah dibuka. Mereka mengundang Nasir dan juga Azlan untuk ke majlis perkahwinan…

.
…majlis perkahwinan orang Bugis yang bekerja di estet. dia si duda dan dia pula si dara…



.


3 comments:

Aku said...

oooo.... undang pakai rokok, bukan kad eh..

tasekM said...

aku kan.
tak suka org geli2kan aku dekat leher.
laki aku pernah kena penerajang.


kah kah.

sepa said...

Dino,

a ah...:)

mem,

aku tak dak jambang.!!! :p