Saturday, November 2, 2013

Rabbit... Manual Panduan Memelihara Rabbit, memberi makan dan penjagaan kesihatan...!

.....
Sebelum Dino terkapar-kapar kebingungan... izini saya memaklumkan di sini, bahawa artikel ini straight-forward sifatnya... sebuah pemahaman yang sebatas bermain di gigi-air, bak segenggam debu di padang pasir, dan seumpama setitik air dari sebuah hujan monsoon yang turun mencurah-curah di penghujung tahun...!!!
.....

Rabbit...
...sekali pandang, rabbit nih, susuk tubuh, cara duduk, tertib bersimpuh, serupa tikus pun ada, tapi lebih hensem.! lebih lebat bulunya...!!
rabbit itu jinak, senang dibelai, dan pendiam. tak pernah ber-miaw, menyalak, berkokok atau mengembek... dia senyap jeh, sesekali terdengar bunyi halus dari nafas yang dihembus... rabbit itu memang pendiam... itula rabbit, kawan.!

.
Rabbit...
...sekiranya dibela sepasang, (maksudnya, seekor jantan, dan seekor betina...), bila sampai di usia dewasa, akan melahirkan anak...! itu pasti...!! sekali beranak 4 ekor (banyak-banyak), 3 ekor (sedikit-sedikit), 2 ekor (jarang-jarang), 1 ekor (kadang-kadang)... {menyongsang dari soalan yang ditanyakan kepada Nujum Pak Belalang}... kekerapan depa melahirkan anak, toksah katala... memang kerap, kawan.!
...nah, jangan dipandang rendah depa yang senyap nih, alih2 beranak lagi... pernah saya tengok, seelok selepas melahirkan, si jantan terus terkam...! sempat lagi tu...!!!
...seperti biasa, bila depa beranak, elok diasingkanla, jantan di satu sangkar, yang betina di satu sangkar - supaya senang kita atur program menyusukan anak rabbit...
...

...rabbit, sebelum nak beranak, biasanya, cabut-cabut bulu...!!!

.
ini gambar anak rabbit, kawan.!
.


.

salam.

.

6 comments:

paridah said...

kat rumah ada sepasang rabbit tah dari mana datangnya...ditanya siapa pemiliknya tiada pulak yg ngaku...jwbnya segala pokok yg ditanam habis digeritnya...

Lady Windsor said...

eeee chomelnyaaaa tapi geli aaa nak pegang sbb kecik sangat...

sepa said...

Kak P,

Rabbit suka makan sayur. Sayur kangkung boleh buat bulunya gugur. Rabbit jugak makan rumput.

LW,
Ha ah... Mmg comel. Paling comel bila tengok depa yg sedang2 besar, melompat2. :)

Nizam.Ariff said...

sekor tu.. kecik2 lagi dah ada tahi lalat pemanis rupa....

mesti manis juga dagingnya.... hahaha

t.a.t.a said...

opocot ko!


macam anak tikus. ewww... geli.

sepa said...

Dino,

Daging rabbit mmg sedap bro! Hahaha


Tata,

:)



.