Tuesday, October 8, 2013

Penans at Murum Dam...!!!

.
sekalisekala buh tajuk yang sangat sedikit kaitannya dengan cerita... sekurang2 Dino tak perasan, dia jadi mangsa keadaan dalam sketsa ringkas nih...! hahaha...
.
*****

Leman Gondol tidakla gondol seperti namanya, rambutnya panjang, sama panjang dengan rambut ahli kumpulan rock'n'roll Wings. Awie. Pekerjaan Leman Gondol, ialah barber, namanya itu ada kaitan dengan pekerjaannya jugak. Hari ini Leman Gondol sakit gigi, barber salonnya tidak tutup, Dino ambil alih kerja-kerja di barber salon itu.
.....

Sekejap-sekejap merapati cermin, beranjak ke belakang, merapati semula. Azlan menyisir rambut dengan jari, panjang! Keputusan untuk memotong rambut sudah dua hari tertangguh kerana Azlan sedang berkira-kira, sekiranya dipotong rambut itu, kepalanya yang dah mula terang, mungkin akan lebih terang lagi. Ada ketikanya, Azlan berfikir, lebih baik aku bela janggut panjang-panjang supaya orang tidak perasan kepala aku dah mula terang...! Azlan duduk semula dibangku menunggu di barber salon Leman Gondol...

Gunting je la... bisik Jamal. Jamal lalu mencapai paper. Azlan menjeling paper 'bintang' yang ditatang Jamal, sempat dia menangkap pandang satu tajuk "Penans at Murum Dam...."... ini mesti pasal politik.! Azlan bangkit semula, memandang dirinya di cermin, menyisir-nyisir rambut dengan jari, duduk semula.

Susah eh, nak buat keputusan...!
Gunting je...!, sahut Jamal. Agak tinggi suaranya.

Azlan ikut kata Jamal. Dino, yang sejak dari tadi menunggu, senyum dia. Mungkin kerana rambut Azlan walaupun panjang, tapi sedikit, maka sedikit jugala yang perlu digunting, kerjanya akan lebih cepat, upahnya tetap sama...!!!

Bukan main gembira lagi Jamal, mana tidaknya, sudah dua hari dia temankan Azlan ke barber salon Leman Gondol, tapi pulang tanpa hasil, ini yang ketiga...!

Nak gunting macam mana, bos?!
Macam biasa...
OK bos...!

Azlan seperti terpukau apabila rambutnya dibelai, dia pejamkan mata, membayangkan penampilan baharunya nanti... lalu terlelap.!

Siap bos! Dino mengejutkan Azlan. Masa gunting rambut pun boleh terlena mamat nih!, dasar kaki tidur!, sindir Dino.
Azlan terkejut, terkebilkebil, sempat juga menguap.! Ngape pendek nar ko gunting, bro? Nih dah kira gondol, bro.! sambil merenung tajam pada Dino.
Masa aku tengah gunting tadi, kau sepatutnya tegur...! balas Dino. Yakin, selamba, tidak berjiwa.!
Azlan mengetap bibir. Bayar dan beredar...

...
Ketika sedang memancing mimpi dalam dingin dinihari, Dino dikejutkan oleh ketukan kuat di pintu.
Apa hal, bro?! tanyanya kepada Jamal yang sedang tercungap-cungap di muka pintu. Menggelabah gayanya.
Barber salon Leman Gondol terbakar brader.! Dibakar orang.!

Dino masuk meninggalkan Jamal terpinga-pinga, muncul semula sambil memikul selaras senapang.! Jamal yang masih lagi berdiri di muka pintu, sudah mula teratur nafasnya, kurang pula gelabahnya...

Kau nak buat apa dengan senapang tuh brader?!
Nak tembak la...!!!, sahut Dino, sambil terbongkok-bongkok.
Simpan je la senapang air ko tuh...!!!
Yang penting aku,... tembak.!!!!!, Dino melaung meraung, bergema suaranya dalam dingin dinihari... seperti suara di dalam gaung...!



.


salam.


.


7 comments:

t.a.t.a said...

aku rasa aku tahu siapa yang bakar. hahaha

ini dah macam kes mr. bean aje ni. dia potong kontot rambut gangster.

sepa said...

tata,

...drama Penan d Murum Dam. jugak melibatkan kaum lain seperti Kayan, Kenyah, Berawan... hampir2 Bi-N tewas d pru13 lepas...


.
oya, aku rasa, Dino dan Azlan asyik je berlaga kan?! macam cock-fight. hahaha



.

tasekM said...

senapang air je Dino?
apa barang...

kah2.


.

t.a.t.a said...

eh kak Tas. at least senapang air tu boleh membantu memadamkan kebakaran kedai tu tau.

sepa said...

TM,

...dalam write paper tuh, diorng kata : Penan nih simple minded, berikan mereka tempat untuk mereka pindah, mereka akan pindah...!


yelakan! senapang air buat main tembak2 kucing jeh. hehehe...

.

Tata,

...mereka jugak kata, janganla apabila air dam dah naik, baru sibuk nak pindahkan. ambilla pengajaran dari Bakun Dam, penempatan baru mestila tidak naik air, sebaliknya penempatan baru di Bakun Dam, air naik, jd warganya landing jeh kat maner2 tanah milik kompeni berdekatan...



ha ah kan? boleh padam api kecikkecik, tapi jenuhla nak isu air... jamal jugakla yg kena buat. hahaha...

Nizam.Ariff said...

Dino ada senapang air berbisa dan berbusa-busa... senang nak padamkan api...

sepa said...

Yela yela berbusa la sangat...! HahahaHa

.