Saturday, September 14, 2013

Teknik mudah mengenali seorang MD.

.
MD ialah acronym untuk Managing Director, kawan. Managing Director ini ialah seorang yang bergelar pegawai teratas sesebuah syarikat, atau jugak majikan la dari segi legislativenya. cukup. tak perlu saya huraikan lebih panjang lagi, kawan. untuk tahu lebih silala gugel.

.
apakah itu tugas seorang MD ini, kawan.?
tidak keterlaluan bila saya katakan tugasnya hanyala menurunkan tandatangan, sekalisekala sahaja, satu dua sahaja, dan mungkin dalam tempoh kerjanya untuk gaji sebulan, dia turunkan hanya satu tandatangan...
depa ini, mungkin suka membaca tapi kurang bercerita, mungkin tak banyak beritanya tapi tau banyak berita, mungkin banyak berjalan tapi jalannya laju seperti orang hendak ke bulan...!!!
mereka ini sarat dengan pengalaman, penuh dengan visi, sendat dengan misi, terjaga sekuriti dan ada self-esteem...!!! 
.
satu soalan, kawan.
marila kita cuba mengenali, dari gambar di bawah ini, siapakah dia yang digelar MD itu, kawan?!
.
grup foto :
.
klu :
mereka yang bergelar MD ini, ada ketikanya seperti itik yang sekejap2 tertolehtoleh ke kiri ke kanan, ada risau, ada rimas, tapi tak mungkin lemas.! tertolehtoleh manalah tahu ada orang yang datang menangkap lalu menyembelih mereka, untuk dibuat itik gantung.!!
...mereka tidak seperti seekor merak, yang sekejapsekejap mendabik dada mengepakngepak warnawarni sayap mereka... mereka seperti itik, kawan, - menyudunyudu; sekejapsekejap dapat sepat, sekejapsekejap dapat seluang, sekejapsekejap dapat baung, ada masanya dapat haruan...!!! cacingpun depa dapat jugak, kawan...!!!


.
kepada sesiapa yang sedang cuba, dan sedang berusaha untuk meneka, silala abaikan mamat yang di kanan sekali itu, kerana dia hanyala seorang yang hensem-maco...!!!


.
oya, sebelum saya mengumumkan keputusan, saya hadiahi sebuah tepuk tangan... "prap pap pap, prap pap pap, prap pap pap"...

keputusannya :
MD ialah mamat yang kedua dari kanan, nampak berat kepalanya menjinjing sebuah harapan negara, menyandang sebuah beban syarikat, memikul segala keperluan kejayaan dan menupang segala lubang dan kepincangan...!!! sebab itula dia nampak berat, nampak tertunduk, nampak seolah dihimpit ditekan oleh keperluan keadaan...!

namanya Tomoyuki dari FujiOil, kawan.!

.


salam.

.

5 comments:

t.a.t.a said...

okay seriously, aku baru nak cakap, "yang pasti bukan mamat yang kanan tu la kan?"

dan, dari awal lagi aku dah target mamat kedua dari kanan. aku tak tau kenapa, tapi memang aku terus pick dia.

hahaha.

Nizam.Ariff said...

MD selalu hidup dalam ketakutan...?

Nasib baik aku belum jadi MD... hahaha

sepa said...

tata,

tahniah bro.!



.
Dino,

entahla bro, aku agak jer. mgkn depa santai jer kerja eh. hehehe

gadisBunga™ said...

dia je yang tak taruk tangan kat belakang.

sepa said...

gB,

ha ah betul la...


:)