Thursday, September 12, 2013

Photography : sebuah tips tentang tangan...!!!

.
kesukaran yang sering dialami oleh jurufoto ialah :



.
"bagaimana untuk memposisikan tangan apabila mengambil gambar orang yang sedang berdiri..."







.
mari aku ceritakan sedikit, kawan...!!!
kita tengok dari satu gambar ke satu gambar... dan kita cerita, apa tangan itu cuba sampaikan.

.
Gambar 1 :
Bila kita sedang bercerita, tangan kita gunakan untuk memancing perhatian...!!!
Dia meletakkan tangan ke bawah tanda mendengar dan cuba untuk menerima, dan sekaligus setuju...!

.
Gambar 2 :
Bila dia bercerita, tangan dia gunakan sebagai semacam instrumen untuk menerangkan, apa yang kompleks dan ada komplikated agar nampak mudah dan senang difahami...!!!
Kita letak tangan ke bawah tanda sedang cuba memahami dan meneliti..!.

.
Gambar 3 :
Bila kedua-dua kita dan dia melepaskan tangan masingmasing...!!!
Itula tanda saling cuba menerima, memahami dan saling juga cuba mengenali dengan cara merendah diri...!

.
Gambar 4 :
Bergambar beramairamai begini, menunjukkan ada harmoni...!!!
.
...dan kalau boleh, janganla letak tangan di dalam kocek seluar - boleh buruk sangka...!, seperti mamat bebaju belang tu...!!!
...dan kalau boleh, janganla jugak letak tangan di tempat adik - boleh menarik perhatian orang untuk cuba mengintai adik...!, seperti mamat yang dikanan sekali tu...!!!
.


oya, mamat yang di tengahtengah itu nampak sedikit maco...!!! hah.!
...dan mamat yang berbaju biru seluar jugak biru itu, ada kaitan dengan TH Plantations Berhad, sila rujuk di sini... namanya Dato' Zainal Azwar bin Zainal Aminuddin, CEO.



.



salam.


.

7 comments:

CiKPuaNLawA said...

kalau tangan di letak ke belakang..?!.. tandanya...

Nizam.Ariff said...

kalau tangan pegang tiang... sambil menari, macam mana tu?

sepa said...

CPL,

tangan di letak ke belakang, itu bila kena marah, dan orang yg dimarah itu merasa 'inferior', dan yg marahkan dia itu superior... hehehe...

betul ker.?!

aku selalu tengok Donald Duck suka letak tangan ke belakang bila dia kecewa dan sedang membebel... kah2


.
Dino,

itu soalan untuk dak CPL eh.! hehehe

t.a.t.a said...

kau dok sibuk snap gambar depa ni, tak kena tangan ke kemudiannya?

sepa said...

tata,

mamat maco berbaju putih seluar hitam itu aku bro.! takkan la aku nak tangankan diri sendiri bro. hehehe

tasekM said...

nampak muda je Sepa.

makan beras cap apa Sepa..?

hehe..




.

sepa said...

mem,

muda ker tu.?! nampak kurang zat eh. hehehe


.