Saturday, May 25, 2013

Pandanglah ke utara... kerana di utara itu ada sebuah cinta yang hadir, walau seketika cuma...!!!


.

Dino pesan roti canai (kosong katanya) dan teh tarik (nak 29 buih katanya). Jamal tidak perlu pesan, dia hanya mengangguk, dan tunjuk 2 jari. Makcik Wok sendiri yang menghantar pesanan mereka.

'Sesetengah orang mempunyai impian yang tinggi-melampau, yang apabila mereka cuba untuk menggapai impian itu, nama mereka tercetak dalam sejarah sudah terjamin...!', kata Jamal kepada Dino ketika sedang mengunyah roti canai - penuh di mulut, ada bunyi kecil bertingkah berkocak kecepak kecepuk dalam suaranya itu. Dino pula sedang menelan sisa dan saki baki roti canai yang berasimilasi di dalam rongga mulut, lalu menghirup pula sedikit teh tarik, mengangkat kepala memandang ke arah utara. Sejak dari mula-mula sampai tadi, Dino sekejap-sekejap memandang ke arah utara.

'Berpaut pada kisah lalu, dan mencari kerisauan dan meresahi nasib di masa hadapan... adalah suatu penyiksaan...!!!', balas Dino.

Pemandangan di arah utara berbeza dengan arah selatan. Di arah utara, banyak rumah teres, di arah selatan pulak banyak banglo (besar-besar banglo itu). Sekiranya kita melihat di arah selatan dan selepas itu kita melihat di arah utara pulak, rumah-rumah yang di arah utara itu akan kelihatan seperti rumah-rumah setinggan...

'Segala-galanya..., tentang perubahan.!!!', pintas Jamal.

'Tidak perlu engkau risau sangat tentang itu. Setiap daripada kita pasti sampai ke satu istilah... kegagalan...!!!', Dino cuba menenangkan Jamal, yang nampak tertekan jiwanya dan seperti terperangkap dalam keadaan yang tidak berjiwa. Ada senyuman sinis daripada Dino.

Dino masih lagi terpandang-pandang ke arah utara, ada ketikanya memerhati pula gelas teh tarik yang sudah kosong, yang tinggal hanyalah beberapa butir buih yang masih melekat di dinding dalam gelas itu. Jamal terpegun melihat Dino itu. Senyap-senyap, dia ke kaunter membayar, lalu beredar, meninggalkan Dino duduk seorang diri - bersendirian (bertafakur mungkin). Sekejap-sekejap Dino tunduk, memicit-micit dahi, sekejap-sekejap mendongak semula, memandang ke arah utara, sedang mengintai... merenung lebih lama lagi.!, kerana dari simpang tiga di arah utara itula Nila akan muncul.

Semalam, tatkala Nila muncul dari simpang itu, bagai sebuah cahaya sedang memancar, tiada kelihatan pula segala benda kecuali Nila, tiada kedengaran sebarang bunyi melainkan bunyi derap dari langkah kaki Nila dan haruman bunga tanjung. Itu perasaan Dino. Semakin Nila menghampiri gerai makcik Wok, semakin menunduk pula Dino, menahan debar di jantung yang semakin berdetak. Hari ini, Nila tidak muncul-muncul...

'Nila tak turun hari nih, nak Dino.! Dia ke Kuala Lumpur, nak beli Wacoal katanya...!', makcik Wok menepuk bahu Dino.

 

 

.

 

.

 

salam.

.

 

8 comments:

tasekM said...

utara.
dan.
cinta yg hadir seketika...










(aku faham Sepa... aku faham... :) )


.

Nizam.Ariff said...

Nila?

Nila sudah arwah. Bra Wacoal yang hanyut di sungai Rajang menjadi buktinya.

Sebenarnya Dino membayang, ingatannya kekal dalam ilusi halusinasi.. .dia termenung.

Dan sebenarnya, Makcik Wok juga memakai Wacoal, cuma dia tak tunjuka kepada Dino saja. Kalau pun ditunjukan, DIno pasti tak percaya.. Dino pasti menuduh Makcik Woklah yang membunuh Nila.

Nila sudah tiada, DIno.
Sudah tiada...

Janganlah di pandang arah Utara lagi.

sepa said...

mem,


ko faham yer.?! bagusla tuh.

tajuk dan cerita, bertemu hanya pada utara-nya, kan?!

ada cerita pada tajuk.!
ada jugak cerita pada entri.!

itu pasalla banyak diulang : 'pula' dan 'jugak'.

hehehe...


.

sepa said...

Dino,


tepat sekali...!!!

bahagian ini masih lg permulaan pada pertemuan.

pengukuhan kepada perkenalan, dan,
pembentukan kepada keakraban... akan menyusul.


Wacoal itu adalah satu daripada cebisan puzzle yang akan dicantum menjadi cerita penuhnya nanti...


hehehe...


.

kekadang aku rasa nak give-up eh tuk sambung... sbb watak Azlan tak masuk2 lg tuh.!


.

CiKPuaNLawA said...

hermmmm.... wacoal ja... skiva kan ade.. oke pe.... heheeh...

mesti makcik wok tu gebus kan..?!...

kenapa x ade selatan dalam cerita ni ... tetiba...
saje buat2 tak paham..!!

gadisBunga™ said...

tak payah nak wacoal sangat lah. Avon pun best ape! Hahahaha!!!

Lady Windsor said...

haha Wacoal tewww!
aku teringat citer si suami yg beli bra utk wifenya, tersalah sukat bila naik LRT...wahahaha

sepa said...

CPL,

Skiva tuh, sama jugak cara guna ke.?! :)

(...sajer tak tau... hehehe)


.

gB,

Avan yer... hehehe

.

LW,

camner criter depa kak. ada gaduh2 tak.?!