Friday, January 4, 2013

...kerana yang keras, maka yang lembut dipotong...!!! Pak Asmadi mengasah pahat.

.
...aku pernah ditanya.

Ditanya begini : Kenapa jari luka bila tersayat pisau.?!
Aku jawab camnih : ...!!! (senyum melirik saja..!!!)
.
kerana aku tak jawab,
...maka diapun berikan jawapan :

kerana pisau itu lebih keras daripada jari. apa2 yang keras akan memotong yang lembut...!!!

.*****.
Aku tanya Pak Asmadi. Apa kamu buat itu.?!
Mengasah pahat, katanya....

Pak Asmadi kata lagi, bata itu boleh digunakan untuk mengasah pahat...
Oooo... bermakna bata ini lebih keras dari pahat lah ya...!!!
Pak Asmadi mengangguk.

.
Ini Pak Asmadi, kawan. Dia sedang mengasah pahat, menggunakan bata.!


.
Aku tanya Pak Asmadi. Kenapa bata di depanmu terbelah dua.?!
Aku pahatkan, katanya...


.*****.


...walaupun yang keras digunakan untuk memotong atau mengerat atau menyayat atau menyembelih yang lembut... tapi,
...kekadang yang keras itu terbelah dua bila ditakik oleh yang lembut... kerana yang keras adalah jugak yang rapuh...!!!



.


salam.

.

9 comments:

tasekM said...

ko keras tak sepa...?
meh try aku nk toreh sikit...


hehe.



.

Nizam.Ariff said...

Tazs, sepa ada 4 anak... mau tanya lagi ka?

gadisBunga™ said...

errrr...aku tak paham komen dua orang di atas nih.

sepa said...

mem,

uishhh... ada pulak Tanya camtuh.! :p

sepa said...

Dino,

aku rasa itu tentang 'precision' vs 'accuracy'... hehehe

sepa said...

gB,

ko akan paham bila ko renung raut wajah Pak Asmadi tuh... dan hayati apa yg dibuatnya... (mgkn depa 2org tuh dah masak nar ngan apa aku nak kata...!!!)

:D

tasekM said...

gB,
komen aku adalah lurus.
mana la tau kot2 sepa ada ilmu yg buat badan dia keras tak boleh ditoreh ke... :D

yg Dino kasi putar sampai isu anak tu dia mmg mengidam penyiku dgn aku...

:p




.

Lady Windsor said...

aku paling lambat komen ni..nak gak aku komen..walopon aku tak faham entry ko neh tapi aku rasa aku faham..

sepa said...

mem,

yer komen lurus. sgt lurus. :D



LW,

kias sikit2 jeh.!