Sunday, September 16, 2012

Sambutan Hari Malaysia 2012... dan bapak Bintulu.

.
Salam Hari Malaysia 2012.

Umum rakyat Malaysia maklum, Hari Malaysia diraikan sempena penubuhan Malaysia apabila Singapura, Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Tanah Melayu. Brunei menolak di saat-saat akhir, manakala Singapura terpisah jua pada 9ogos1965.

  (*****pada tarikh ini juga : pada 22Julai1963 adalah hari Sarawak Merdeka dari "British Colonial Empire".*****)

Hari Malaysia diraikan pada 16 haribulan September setiap tahun.!!! bermula dari Tahun2010.!!!
.

Syabas diucapkan kepada warga Bintulu kerana bandar anda dipilih untuk sambutan itu, dari beratus-ratus bandar yang terdapat di Malaysia...
.

Di kilang Pekaka, Wahab sering mengemukakan soalan menguji minda. Azlan sempat diajukan soalan menguji minda olehnya, itu cerita 8tahun yang lalu. Wahab, berwajah manis berkumis seperti seorang selebriti, dan sangat lunakmerdu pula suaranya. Lembut hatinya, sebaliknya keras jiwanya.

"Siapa bapak Bintulu?" tanya Wahab kepada Azlan di suatu hari sedang mereka dan beberapa orang lagi ber-teabreak.
"Tulu. Senang sangat soalan ko!," jawab Azlan disertakan dengan serangkap sindiran sambil menjeling ke arah wajah Wahab.

Sejak selepas dari soalan itu, setiap kali Wahab ingin megajukan soalan menguji minda, dia akan pastikan tidak akan ada soalan yang singgah di telinga Azlan.


.
/////
Baca selanjutnya di :
1. Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan memutuskan tema sambutan Hari Malaysia ke-49 yang akan disambut di Bintulu, Sarawak, pada 16 September 2012 adalah “Janji Ditepati Rakyat Sejahtera”
Read more: http://www.enciknakal.com/2012/09/tema-hari-malaysia-2012-janji-ditepati-rakyat-sejahtera.html#ixzz26azvcqT7
2. Bandar Bintulu siap menunggu sambutan Hari Malaysia malam esok *new!
Read more: http://www.theborneopost.com/2012/09/15/bandar-bintulu-siap-menunggu-sambutan-hari-malaysia-malam-esok/#ixzz26b03S2QJ
\\\\\
.



salam


.

8 comments:

Kembara Insan... said...

sapa bapak bintulu?

sepa said...

zul,

soalan Wahab tuh bermaksud gini :

siapa bapak sekiranya nama itu 'bin'tulu.? jadi aku jawabla Tulu adalah bapak, sebab ada bin di depannya.

tapi... kalu ko tanya, siapa pengasas, atau org yg memula duduk di Bintulu, aku tak tau, bang.!

hehehe...

Kembara Insan... said...

oo.. aku tak dapat tangkap tadi.

Salam Hari Malaysia. Rakyat Sarawak penentu masa depan Sarawak!.. dan juga Malaysia.

sebab dikatakan deposit simpanan..yg bakal digunakan bila-2 masa terdesak.

slm.

Lady Windsor said...

kat KL tak de kesan langsung hari malaysia..tambah pulak aky yg dok kawasan cina ni..

sepa said...

Zul,

memang benarlah kata2 ko itu. Sarawak adalah deposit tetap, baik dari segi ekonomi atau politik... kerana di Sarawak sumbernya melimpahruah, baik sebagai sumber ekonomi atau sumber politik jugak...

malangnya orang Sarawak ramai yang berhijrah ke Singapore jugak ke Semenanjung untuk mencari kerja dan kehidupan glamour...

aku jugakla yang terselimut dalam ruanglingkup 'deposit' tetap nih...!!!

hehehe

sepa said...

LW,

sebenarnya, kat Sarawak takdak jugak kesan Hari Malaysia nih, (sebab rakyat sedia maklum sambutan Hari Kebangsaan pada 31ogos adalah yang mutlak, walaupun Sarawak merdeka pada 22julai, dan perisytiharan Malaysia, yang sepatutnya pada 31ogos, tertunda menjadi 16september...)
cuma sambutan berskala mega camnih, akan mejadi satu medan hiburan terbuka, menonton pertunjukkan bunga api, persembahan penyanyi2 tempatan dan jugak nasional... dan mungkin jugak ada satu dua pecahtanah oleh menteri2 yang berkenaan... suatu happening.!!!

*akupun duduk di persekitaran cina kebun aka cina bukit... sangatla jugak tiada ruh sedemikian.!


:)

Lady Windsor said...

hallo tuan tanah, ni dah semak samun tanah ni...bila mau buka tanah baru eh..

sepa said...

eh. aku dalam seminggu dua nih asyik tengok muvi n baca novel. baru jeh bukak tanah baru. hehehe. singgah2 lah yer.


kejap lagi aku singgah ke blog LW pulak. :)