Thursday, July 4, 2013

Kaitan antara mak, pak dan anak pak. !

.
Dino mungkin dah nak meroyan.!!!
.
Sebabnya, aku dah lama tak hapdet blog dan aku jugak dah agak lama tak jengah blog dia.
Biarkan saja itu Dino.
Dino itu masih bermasalah dengan jerebu.
Jerebu trans-boundary.
Jerebu, yg selalunya ketika angin bertiup ke arah country-nya yang terhasil dari pembakaran lingkungan atau lapangan untuk pembangunan lahan oleh country-berjiran.
.
Kekadang Dino berasa hairan, kenapala negara jiran tidak membakarnya semasa angin sedang bertiup ke Lautan Hindi? Supaya jerebu membungkus bumi Maldive.
Dino tak marah tapi, maklumla, jiran la katakan. !
Dia lebih suka ber-mask yang biasanya tutup hidung dan mulut supaya dust terampai sebesar 10micron tidak disedut sama.
Kelesuan badan oleh kekurangan oksigen (atau mungkin terlebih karbon monoksida) yang disedut, dan kepedihan mata oleh gas merengsa terampai tidak sedikitpun menggugat keakraban semangat berjirannya.
Dia pasrah (sebenarnya dia redha... setahun sekali apala salahnya... kekadang dia berfikir begitu.!)
.
Atau mungkin jirannya itu adalah rakan sekampungnya dahulu yang tertinggal di bumi sinun, dan dia pula jiran mereka yang hanyut ke bumi sini. !!!
.

 ....
Kita berbalik kepada tajuk di atas.
.
Ya... Sering menjadi perbualan oleh pakmak di dalam kelambu, mereka bercerita tentang anak-anak mereka. Cerita tentang sejarah pembentukkan anak-anak itu, juga ke perkembangan semasa sedang membesar, dan paling kerap jugak tentang aktiviti harian anak-anak mereka itu.
Itu pasti...!!!
.
Mari kita imbas dan ulas sedikit sebanyak perbualan mereka itu.
(Perbualan pakmak la ni mungkin tidak lagi di dalam kelambu, kerana menyesuaikan dengan teknologi semasa... Perbualan adalah lebih dimesrakan dengan menekan butang qwerty di henpon...). Di dalam kelambu, mereka hanya senyap dan melayan naluri sahaja - yang sebenarnya, la ni tak guna kelambu dah! Sebab la ni ada tiga pilihan : 1) ada bilik. 2) ada bilik ada aircon. 3) ada bilik ada kipas ada mosquito netting. Jadi kelambu itu tertinggal dalam pepatah-petitih orang melayu.
.
Berbeza dengan zaman dahulu, perbualan di dalam kelambu sengaja dikuatsuarakan agar boleh menenggelamkan bunyi yang terjana dari kerja-kerja kuat melayan naluri...!!! Agar anak-anak mereka yang di luar kelambu itu boleh berada jauh dari kelambu, kerana risau dimarah (kerana mereka menghormati mesyuarat yang sedang berlangsung di dalam kelambu - yang sebenarnya pakmak mereka melayan naluri, dan sekiranya ada rezeki lebih kurang 9 bulan akan datang mereka dapat adik).


.

Nah ! Ini contoh perbualan di dalam kelambu pakmak la ni, tentang anak pak. !
.
.
 
 
salam.
 .

9 comments:

Nizam.Ariff said...

aku cuba kira, ada lapan... gak..
kecuali kalau satu tempat kaki dikira satu, memang ada enam...


jap... aku nak buat ekperimen la kalau gitu...

tasekM said...

momodin tu anak ko yg mana sepa..?

:)

.

Lady Windsor said...

fenin aku, citer dino meroyan ke atau citer pak mak dalam kelambu ni weii..adehhh!

CiKPuaNLawA said...

kat sana jerebu tak...

tak pernah bilang kaki kerusi...

sepa said...

Dino,

banyakla ko punya eksperimen.


.

mem,

momodin itu nama timangan si Hasif, the 5 yrs old.


.

LW,

nih criter menyakat dak Dino. :)


.

CPL,

kat sini tak jerebu. eh, silala bilanh kaki kerusi. :)


.

gadisBunga™ said...

jap. apa jawapannya ek??

sepa said...

gB,

kalau soklan dr momodin, jwpan yg betul, adala apa yg dia jawab. jd, kira betul la tuh. kang merajuk pulak mamat tuh... dia kalau merajuk, dia kata, sakit gigi...

.

t.a.t.a said...

Abeh, kalau dia betul² sakit gigi, dia cakap apa?

sepa said...

tata,

kalau dia betul² sakit gigi : dia nganga mulut, dan tunjukkan gigi maner yg sakit. :)